Avgiftsslag | Avgift |
---|---|
Personlig omsorg i hemtjänst | 619 kr /mån |
Inköp Samhall | 213 kr/tillfälle |
Inköp Samhall, lista hämtas hos kund | 265 kr/tillfälle |
Städning | 473 kr/tillfälle |
Tvätt. En säck med max sju kilo per tillfälle ingår i maxtaxan (säck tillhandahålls av Samhall.) Extra kilon och specialtvätt ingår inte i maxtaxan. | 532 kr/tillfälle |
Kommunal Hälso- och sjukvård | 257 kr/besök |
Aktivering | 251 kr/tillfälle |
Avlastning/tillsyn i hemmet | 251 kr/tillfälle |
Avgift för hemsändning av matlåda. | 23 kr/tillfälle och person |
Hemleverans av sondnäring | 265 kr/tillfälle |
Avgiftsslag | Avgift |
---|---|
Trygghetslarm (från 1 jan 2021) | 531 kr/mån |
Trygghetslarm, installation | 524 kr/tillfälle |
Trygghetslarm, avinstallation | 492 kr/tillfälle |
Trygghetslarm, tilläggslarm tex röklarm eller rörelselarm | Faktisk kostnad från leverantören |
Avgift för förstört trygghetslarn /larmknapp | Faktisk kostnad från leverantören |
Extra tvätt (utöver 7 kg) | 61 kr per kilo |
Specialtvätt, exempelvis täcke, kudde, filt | 91 kr per produkt |
Apotekstjänst | 200 kr per tillfälle |
Matlåda | 73 kr per matlåda |
Näringspreparat, sondnäring | Faktisk kostnad upp till 5 070 kr/mån |
Näringsdryck som näringstillskott | Faktisk kostnad upp till 1 380 kr/mån |
Borttappad digital nyckel | Faktisk kostnad från leverantören |
Ej avbokat besök tre vardagar i förväg | 352 kr per tillfälle |
Ledsagare t ex sjukbesök inom kommunen | 251 kr per tillfälle |
Ledsagare tex sjukhusbesök utanför kommunen | 592 kr per tillfälle |
Hemtjänstinsatser och omvårdnad debiteras i efterskott, vilket innebär att exempelvis avgiften för januari månad debiteras i februari och förfallodatum är den 30:e mars osv. (Förfallodatum i februari är den 28:e). Avgiften gäller från dagen då insatsen påbörjas till dagen innan insatsen avslutas.
Trygghetslarm debiteras med ett fast belopp per månad från och med månaden efter installation. Det tas även ut en engångs kostnad för installation. För makar eller sambor som båda har fått beslut om trygghetslarm debiteras vardera hel avgift för trygghetslarm. I dessa fall delas installationsavgiften. Trygghetslarmet debiteras till och med den månad som beslutet avslutas och larmet återlämnas till kommunen. Det tas även ut en engångs kostnad för avinstallation.
Avgift för hemtjänst (SoL) omfattar alla insatser i eget boende som utförs av vårdpersonal. Insatserna är alltid individuellt anpassade och beslutas efter individuell behovsbedömning.
Hälso- och sjukvård (HSL) innebär insatser utförda av distriktssköterska/ sjuksköterska, arbetsterapeut, sjukgymnast eller när undersköterska/vårdbiträde utför sjukvårdande behandling på delegation.
Avbokning av SoL och HSL insatser
Avbokning av SoL och HSL insatser som utförs av vårdpersonal och som utförs i kommunal regi ska ske minst tre vardagar innan besöket.
Den som inte avbokar sitt besök tre dagar innan besöket skall utföras och som inte har giltigt skäl för sen avbokning får betala 350 kronor i avbokningsavgift. Avgiften läggs utanför beloppet för maxtaxa. Om du inte är hemma på grund av akut sjukdom eller akut sjukhusvistelse tas dock ingen avgift ut. Avbokning av insats/besök görs till hemtjänst/gruppledare alternativt samordnare för planeringen.
Telefontid för avbokning:
Hemtjänst alla dagar mellan 10.00–18.00 på telefon 0550-652 71 Samordnare måndag-fredag mellan 08.00-15.00 på telefon 0550-652 79.
Kontakt
Avgiftshandläggare
Dzana Pranjic
Telefon: 0550-651 36
Besöksadress: Kommunhuset, Djupadalsgatan 20
Länkar
du kan även lämna din inkomstförfrågan digitalt
Inkomstförfrågan-fastställa avgift Länk till annan webbplats.
Senast publicerad av Anna Eriksson