Logotype för Storfors kommun

Avgifter hemtjänst

Hemtjänst

Följande insatser ingår i maxtaxan

Avgiftsslag

Avgift

Personlig omsorg i hemtjänst

619 kr /mån

Inköp Samhall

213 kr/tillfälle

Inköp Samhall, lista hämtas hos kund

265 kr/tillfälle

Städning

473 kr/tillfälle

Tvätt. En säck med max sju kilo per tillfälle ingår i maxtaxan (säck tillhandahålls av Samhall.)

Extra kilon och specialtvätt ingår inte i maxtaxan.

532 kr/tillfälle

Kommunal Hälso- och sjukvård

257 kr/besök

Aktivering

251 kr/tillfälle

Avlastning/tillsyn i hemmet

251 kr/tillfälle

Avgift för hemsändning av matlåda.

23 kr/tillfälle och person

Hemleverans av sondnäring

265 kr/tillfälle

Följande insatser ingår inte i maxtaxan

Avgiftsslag

Avgift

Trygghetslarm

(från 1 jan 2021)

531 kr/mån


Trygghetslarm, installation

524 kr/tillfälle

Trygghetslarm, avinstallation

492 kr/tillfälle

Trygghetslarm, tilläggslarm tex röklarm eller rörelselarm

Faktisk kostnad från leverantören

Avgift för förstört trygghetslarn /larmknapp

Faktisk kostnad från leverantören

Extra tvätt (utöver 7 kg)

61 kr per kilo

Specialtvätt, exempelvis täcke, kudde, filt

91 kr per produkt

Apotekstjänst

200 kr per tillfälle

Matlåda

73 kr per matlåda

Näringspreparat, sondnäring

Faktisk kostnad upp till 5 070 kr/mån

Näringsdryck som näringstillskott

Faktisk kostnad upp till 1 380 kr/mån

Borttappad digital nyckel

Faktisk kostnad från leverantören

Ej avbokat besök tre vardagar i förväg

352 kr per tillfälle

Ledsagare t ex sjukbesök inom kommunen

251 kr per tillfälle

Ledsagare tex sjukhusbesök utanför kommunen

592 kr per tillfälle

Hemtjänstinsatser och omvårdnad debiteras i efterskott, vilket innebär att exempelvis avgiften för januari månad debiteras i februari och förfallodatum är den 30:e mars osv. (Förfallodatum i februari är den 28:e). Avgiften gäller från dagen då insatsen påbörjas till dagen innan insatsen avslutas.

Trygghetslarm debiteras med ett fast belopp per månad från och med månaden efter installation. Det tas även ut en engångs kostnad för installation. För makar eller sambor som båda har fått beslut om trygghetslarm debiteras vardera hel avgift för trygghetslarm. I dessa fall delas installationsavgiften. Trygghetslarmet debiteras till och med den månad som beslutet avslutas och larmet återlämnas till kommunen. Det tas även ut en engångs kostnad för avinstallation.

Avgift för hemtjänst (SoL) omfattar alla insatser i eget boende som utförs av vårdpersonal. Insatserna är alltid individuellt anpassade och beslutas efter individuell behovsbedömning.

Hälso- och sjukvård (HSL) innebär insatser utförda av distriktssköterska/ sjuksköterska, arbetsterapeut, sjukgymnast eller när undersköterska/vårdbiträde utför sjukvårdande behandling på delegation.

Avbokning av SoL och HSL insatser
Avbokning av SoL och HSL insatser som utförs av vårdpersonal och som utförs i kommunal regi ska ske minst tre vardagar innan besöket.

Den som inte avbokar sitt besök tre dagar innan besöket skall utföras och som inte har giltigt skäl för sen avbokning får betala 350 kronor i avbokningsavgift. Avgiften läggs utanför beloppet för maxtaxa. Om du inte är hemma på grund av akut sjukdom eller akut sjukhusvistelse tas dock ingen avgift ut. Avbokning av insats/besök görs till hemtjänst/gruppledare alternativt samordnare för planeringen.

Telefontid för avbokning:
Hemtjänst alla dagar mellan 10.00–18.00 på telefon 0550-652 71 Samordnare måndag-fredag mellan 08.00-15.00 på telefon 0550-652 79.

Kontakt

Avgiftshandläggare
Dzana Pranjic
Telefon: 0550-651 36
Besöksadress: Kommunhuset, Djupadalsgatan 20

Länkar

du kan även lämna din inkomstförfrågan digitalt

Inkomstförfrågan-fastställa avgift Länk till annan webbplats.


Senast publicerad av Anna Eriksson