Digital spelmaskin skapar aktiv fritid på särskilda boenden

På Storfors särskilda boenden, Sjögäntan och Humlegården, har man fått både robotkatter och en digital spelmaskin.
- Det här är väl den sista nyheten i lekstugan för oss gamlingar, skrattar Eino Monfelt, och letar febrilt digitala nyckelpigor bland löven på bordet.

Se filmen där de boende visar den interaktiva spelmaskinenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Verksamheten har köpt in en så kallad Tovertafel, en spelmaskin som sitter fästad i taket och projicerar interaktiva spel ner på ett bord. Här kan man leka med blommor som lätt förstoras med några handviftningar eller utmana varandra på kunskaper i ordspråk. Det finns också spel där man ska leta saker eller kasta boll.

- Det här har blivit väldigt populärt bland våra boende och kan även användas i den dagliga verksamheten med anhörigstödjare, säger enhetschef Anna Thyberg.

Och bland de fyra deltagarna runt bordet är entusiasmen stor. Det blir många skratt och snabba handrörelser och när det gäller ordspråk visar det sig vara en snabbtänkt grupp som tävlar.
- Det blir ett trevligt avbrott att kunna samlas så här, säger Ami Lönnberg.

Avdelningarna har också köpt in bluetooth-högtalare och även så kallade robotkatter, mekaniska djur som både jamar, kurrar och villigt låter sig klappas. Det har visat sig att robotkatterna har lugnande effekt på den som har en demensproblematik, men även flera av dem utan den problematiken tycker att det är trevligt.
- Det kan kännas skönt och trivsamt att ha något att pyssla med. Katterna har blivit otroligt populära på avdelningarna, säger biträdande enhetschef Jessica Andersson.

Både katterna och det avancerade, digitala spelet är investeringar som möjliggjorts tack vare statliga stimulansmedel för att motverka ensamhet. Storfors har fått bidrag på ungefär 120 000 kronor till detta.

Senast publicerad av Eva Wiklund