Utifrån den senaste tidens funderingar i sociala media gällande omorganisationen inom vård och omsorg presenteras här hur kommunens ekonomer beräknat kostnaderna för chefsorganisationen.
NWT har under helgen också publicerat en rättelse gällande den artikel som skrevs tidigare i juli.
Bilden är avsiktligt suddig, men via den här länken hittar du NWTs artikel samt rättelse. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Artikeln ska vara upplåst och går att läsa av alla)
BAKGRUND TILL OMORGANISATIONEN INOM VÅRD OCH OMSORG
Under 2022 inleddes ett större omställningsarbete inom vården. Upprinnelsen var SKRs (Sveriges kommuner och Regioner) analys av läget i kommunen. Den visade att kostnaderna för Storfors vård och omsorg låg 15-20 miljoner högre än i liknande kommuner.
När dåvarande socialchef gick i pension fattades politiskt beslut om att ta in en konsult som tillfällig socialchef. Personen fick i uppdrag att göra en djuplodande genomgång av verksamheterna inom området. Översyn gjordes av särskilt boende, hemsjukvård, hemtjänst, Individ och familjeomsorg, arbetsmarknadsenheten och funktionsstöd.
En stor del av omställningen berörde chefsorganisationen och merkostnaderna för den omställningen landade under januari 2023 till juni 2024 på knappt 650 000 kronor. Tack vare den omställning som medfört den merkostnaden kommer kommunen från och med 2025 att ha lägre kostnader enbart för chefsorganisationen på mellan 2,5 och 3 miljoner kronor.
PRESENTATION AV EKONOMIAVDELNINGENS BERÄKNINGAR
I slutet av 2022 bestod ledningsorganisationen inom sociala tjänster av nio heltidstjänster (socialchef, sju enhetschefer samt en biträdande chef inom särskilt boende, SÄBO. Efter omorganisationen minskades ledningsorganisationen till sex heltidstjänster (socialchef, tre enhetschefer, verksamhetsutvecklare samt chefsstöd med två halvtidstjänster. Det betyder att cheferna fått ansvar för något större områden eller flera områden.
Flera av de tidigare cheferna arbetsbefriades under hela eller delar av sin uppsägningstid med anledning av omorganisationen. Det gällde cheferna för hemsjukvård, SÄBO, IFO vuxen och arbetsmarknadsenheten. De flesta av dessa omställningskostnader är nu utfasade.
Under perioden jobbade en konsult som tillfällig socialchef. Under 2023 kostade konsulten 2 067 102 kronor, vilket ska jämföras med 1 300 000 kronor som den tidigare socialchefen skulle ha kostat. Merkostnaden blev alltså 767 102 kronor för 2023. Under de första månaderna 2024, fram till och med mars, färdigställde konsulten vissa arbetsuppgifter parallellt med att en ny socialchef rekryterats. Kostnaden för detta var 488 650 kronor, vilket i sin helhet blir en merkostnad. Total merkostnad för den tillfälliga socialchefen blir då 1 255 752 kronor under 2023 och 2024.
Ytterligare en konsult togs in som tillfällig enhetschef för SÄBO från oktober 2023, parallellt med att uppsägningstiden för tidigare chef för SÄBO pågick. Samtidigt hade biträdande enhetschef fått andra arbetsuppgifter redan från juli vilket innebar att kostnaderna gällande den tjänsten inte längre belastade enheten. Merkostnaden för 2023 blev 70 596 kronor. Mellan januari och juni 2024 var kostnaden för konsulten 892 094, samtidigt som uppsägningstiden för tidigare SÄBO-chef pågick. Jämfört med om SÄBO-chef och biträdande SÄBO-chef fortsatt blev merkostnaden 481 694 kronor. Total merkostnad blir då 552 290 kronor för hela perioden.
Sammanlagd merkostnad gällande båda konsulterna är 1 808 042 kronor.
Den merkostnaden måste ställas mot de minskade kostnader som uppstod på grund av tjänster som inte ersattes för aktuell period (enhetschef för arbetsmarknadsenheten, enhetschef för hemsjukvård, enhetschef för funktionsstöd). Dessa minskade kostnader, med avdrag för två tillkomna chefsstödstjänster på halvtid är 1 163 000 kr. Under den aktuella perioden finns inga kostnader för ny tjänst som verksamhetsutvecklare.
Från hösten 2024 fasas också uppsägningskostnaderna för en enhetschef på IFO ut. Tidigare hade man en enhetschef för vuxenavdelningen och enhetschef för barn- och ungdomsavdelningen. Idag ansvarar en enhetschef för båda avdelningarna samt funktionsstöd.
Den totala merkostnaden under beräkningsperioden (2023 och 2024 fram till juni) blir 645 042 kronor. Det ska sättas i relation till de minskade kostnader för chefsorganisationen inom sociala tjänster, som alltså beräknas till 2,5-3 miljoner kronor årligen.
Under perioden har tidvis andra specialister varit inhyrda. På grund av plötsligt och oväntad vakans för medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS, som är en lagstyrd funktion, togs en konsult tillfälligt in under rekryteringsperioden. En specialist inom individ och familjeomsorg jobbade under en period på grund av att kommunen saknade just den specifika kompetensen. Konsult har även tagits in under en kortare person för det skyddade boendet. Dessa specialister hade inget med omorganisationen att göra.
Senast publicerad av Eva Wiklund