En grupp lärare från Italien har under en veckas tid besökt Storfors skolor.
- Vi är här för att hämta inspiration och vi ser många skillnader, säger Tiziana Ceccarini.
Gruppen kommer från ett område cirka åtta mil norr om Rom, och det som är mest slående i den svenska skolan är att klasserna är så mycket mindre än i Italien.
- Vi kan ha 33-35 elever på en lärare. Här är klasserna 20-25 elever, berättar Kety Ciciliani, som lär ut matematik och vetenskap.
Under ett besök i skoskogen förundrades de italienska lärarna över elevernas självklara trygghet i skogsmiljön.
- De är inte rädda och de gör sina uppgifter ute i skogen två och två. Det var härligt att se, säger Kety Ciciliani, som tycker att de svenska lärarna och eleverna har en mer avslappnad undervisningsstil än i hemlandet, säger.
I den italienska skolan behöver lärarna hela tiden ha ögonen på eleverna.
- Vi får inte släppa dem ur sikte alls. Skolorna är också stängda och den som vill komma på besök måste ringa på för att bli insläppt, säger engelska äraren Tiziana Ceccarini.
Historieläraren Sivia Menghini menar att den italienska skolan har närmare till kulturella upplevelser än den svenska tycks ha. En vanlig promenad kan bli en lektion.
- Vi verkar mer ha kultur i Italien. När vi går ut med våra elever passerar vi historiska byggnader och platser överallt som vi kan berätta om, säger hon.
Lärarna valde att bo på vandrarhemmet i Sporthallen och gillade upplevelsen.
- Det var som att gå många år tillbaka när man var på läger. Jättemysigt, skrattar konstläraren Ornella Mei.
Under besöket i Storfors hann lärarna besöka Kroppaskolan, Vargbroskolan och Bjurtjärns skola. De fick testa skolmaten och elevernas frukost.
- I Italien har vi skoldag mellan 8 och 14, eleverna tar själva med smörgåsar men vi har ingen skolmat, säger Tiziana Ceccarini, och hugger in på dagens rätt som är varmkorv och potatismos.
En annan skillnad mellan länderna är att man i Italien inte söker sin lärartjänst som lärare gör i Sverige. Nyutbildade lärare blir helt enkelt tilldelade en plats på en skola, och med hjälp av ett poängsystem kan man så småningom närma sig hemorten.
- Vi kan önska plats inom en region, men inte välja ort som nyutbildad. Ofta har man jobbat många år innan man får chans att välja, säger Valentina Bendia, som undervisar i engelska.
- Det har varit väldigt roligt att få diskutera skolfrågor med lärare från ett annat land. Till stor del inser jag att vi har det ganska bra i Sverige, säger rektor Maria Smeds, som hoppas att skolan så småningom kan återgälda studiebesöket med en tur till Italien.
Senast publicerad av Eva Wiklund